Зараз ви на сторінці → Інклюзивна освіта

"Дитина з особливими освітніми потребами – це особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її прав на освіту"

ЗУ «Про освіту»

"1. Інклюзивне навчання здобувачів освіти базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників. Організація інклюзивного навчання у закладах освіти на відповідних рівнях освіти здійснюється відповідно до порядків, затверджених Кабінетом Міністрів України.

2. У разі звернення особи з особливими освітніми потребами або її батьків заклад освіти утворює інклюзивний клас та/або групу в обов’язковому порядку.

Спеціальний клас та/або група утворюється керівником закладу освіти за погодженням із засновником цього закладу освіти або уповноваженим ним органом.

Заклади освіти створюють умови для навчання осіб з особливими освітніми потребами відповідно до індивідуальної програми розвитку та з урахуванням їхніх індивідуальних потреб і можливостей.

Заклад освіти відповідно до законодавства організовує та/або забезпечує надання особам з особливими освітніми потребами психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, а також допоміжних засобів для навчання."

Ст.20 ЗУ «Про освіту»

 

Інклюзивна освіта – це освітня система, ключовою ознакою якої є доступність одержання освітніх послуг на основі врахування людського різноманіття.

ЮНЕСКО визначило категорії дітей з особливими освітніми потребами (16 категорій), які розділені на 3 групи:

  • діти, для яких труднощі в навчанні зумовлені інвалідністю, яка виникла через психофізичні вади;
  • діти, для яких труднощі в навчанні не пов’язані з відхиленням у розвитку;
  • діти, для яких труднощі в навчанні зумовлені соціальними причинами.

Чимало українських дітей належать до названих груп, а значить, потребують особливих освітніх потреб.

 

3-А клас

інклюзивний клас

Лавренчук К.В.

Лавренчук

Катерина Василівна

Кваліфікаційна категорія

"спеціаліст І категорії"

Глова Г.О.

Глова

Ганна Олександрівна

Асистент учителя

Кваліфікаційна категорія

"спеціаліст І категорії"

5-Б клас

інклюзивний клас

Меланич І.Г.

Меланич

Ірина Григорівна

Кваліфікаційна категорія

"спеціаліст вищої категорії"

Коханівська А.О.

Коханівська

Анастасія Олександрівна

Асистент учителя

Кваліфікаційна категорія

"спеціаліст"

 

Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Метою інклюзивного навчання є покращення навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.

Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 №912).

Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в закладах освіти за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, у яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування закладу, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.

Інклюзивне навчання:

  • процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки;
  • ґрунтується на правах людини і принципах рівності;
  • спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.

Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:

  • розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти;
  • приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство;
  • працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу;
  • створювати дружні стосунки з іншими дітьми;
  • залучати батьків в процес навчання і життя школи;
  • розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших;
  • позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.

Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання:

  • приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя;
  • надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби;
  • дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може;
  • створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі;
  • переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини;
  • сприяти сильному лідерству в особі директора й адміністрації;
  • сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання;
  • формувати команду – директорів шкіл, учителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі;
  • підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей;

 

Документація асистента вчителя

Індивідуальний маршрут дитини з особливими освітніми потребами

Інклюзивна освіта: питання та відповіді

Коротко про ІРЦ

Нормативно-правова база з питань інклюзивної освіти

Оголошення для батьків від інклюзивно-ресурсного центру

Організація інклюзивного навчання в закладі

Основні нормативні документи щодо організації інклюзивного навчання

Пам’ятка «Співпраця вчителя та асистента вчителя»

Пам’ятки для батьків «Інклюзія»

Перелік документів із організації інклюзивного навчання

Поради батькам дітей із ООП

Поради батькам дітей, що навчаються в інклюзивному класі

Ресурсна кімната

Соціально-педагогічний супровід дітей із ООП в умовах інклюзивного навчання