Зараз ви на сторінці → 3. Структура та органи управління закладу освіти

Структура та органи управління закладу освіти

 

Управління навчальним закладом здійснюють на основі положень Конституції України та Закону України «Про освіту»

Закон України «Про освіту»

Стаття 13 Територіальна доступність повної загальної середньої освіти

2. Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють:

  • засновник (засновники);
  • керівник закладу освіти;
  • колегіальний орган управління закладу освіти;
  • колегіальний орган громадського самоврядування;
  • інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Стаття 27 Колегіальні органи управління закладів освіти

Основним колегіальним органом управління закладу освіти є вчена або педагогічна рада, яка створюється у випадках і порядку, передбачених спеціальними законами.

Стаття 28 Громадське самоврядування в закладі освіти

1. Громадське самоврядування в закладі освіти – це право учасників освітнього процесу як безпосередньо, так і через органи громадського самоврядування колективно вирішувати питання організації та забезпечення освітнього процесу в закладі освіти, захисту їхніх прав та інтересів, організації дозвілля та оздоровлення, брати участь у громадському нагляді (контролі) та в управлінні закладом освіти у межах повноважень, визначених законом та установчими документами закладу освіти.

Громадське самоврядування в закладі освіти здійснюється на принципах, визначених частиною восьмою статті 70 цього Закону.

У закладі освіти можуть діяти:

  • органи самоврядування працівників закладу освіти;
  • органи самоврядування здобувачів освіти;
  • органи батьківського самоврядування;
  • інші органи громадського самоврядування учасників освітнього процесу.

2. Вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу освіти є загальні збори (конференція) колективу закладу освіти.

3. Повноваження, відповідальність, засади формування та діяльності органів громадського самоврядування визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

Стаття 29 Наглядова (піклувальна) рада закладу освіти

1. Наглядова (піклувальна) рада закладу освіти створюється за рішенням засновника відповідно до спеціальних законів. Порядок формування наглядової (піклувальної) ради, її відповідальність, перелік і строк повноважень, а також порядок її діяльності визначаються спеціальними законами та установчими документами закладу освіти.

2. Наглядова (піклувальна) рада закладу освіти сприяє вирішенню перспективних завдань його розвитку, залученню фінансових ресурсів для забезпечення його діяльності з основних напрямів розвитку і здійсненню контролю за їх використанням, ефективній взаємодії закладу освіти з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, науковою громадськістю, громадськими організаціями, юридичними та фізичними особами.

3. Члени наглядової (піклувальної) ради закладу освіти мають право брати участь у роботі колегіальних органів закладу освіти з правом дорадчого голосу.

4. До складу наглядової (піклувальної) ради закладу освіти не можуть входити здобувачі освіти та працівники цього закладу освіти.

 

Управлінська діяльність, як і навчальна, виховна, будь-яка інша діяльність, ґрунтується на дотриманні ряду принципів, якими керуються директор і його заступники при виконанні всіх управлінських функцій

1. Система управління закладу освіти визначається законом та установчими документами.

2. Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють:

  • засновник – Ладижинська міська рада. Уповноважений орган управління – Відділ освіти Ладижинської міської ради;
  • керівник закладу освіти – Журба Юрій Віталійович;
  • колегіальний орган управління закладу освіти – педагогічна рада;
  • колегіальний орган громадського самоврядування (рада школи);
  • інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Принцип управління – це основне положення, що випливає із закономірностей управлінської діяльності.

Закономірності в управлінні школою – це стійкі взаємозв’язки, взаємозалежності між процесом управління і зовнішніми відносно нього суспільними системами й умовами; між компонентами процесу управління і компонентами педагогічного процесу; між компонентами процесу управління. До них належать: залежність ефективності внутрішкільного управління від урахування в діяльності школи особливостей зовнішнього середовища, яке на неї впливає; закономірність відповідності механізмів управління навчально-виховним закладом загальнодержавним механізмам; залежність ефективності внутрішкільного управління від створення умов, необхідних для реалізації мети школи; закономірність взаємодії керуючої та керованої підсистем (за вирішальної ролі першої); залежність ефективності внутрішкільного управління від оптимального співвідношення управлінських впливів, самоорганізації і саморегулювання; залежність якості управління від надійності й достатності інформаційного забезпечення; закономірність цілісності всіх функцій управління в кожному з управлінських циклів.

До основних належать такі принципи:

  • прогностичності внутрішкільного управління;
  • єдності державних і внутрішкільних механізмів управління;
  • демократизації і гуманізації управління;
  • раціонального поєднання централізації і децентралізації;
  • єдності єдиноначальства і колегіальності;
  • гласності, відкритості управління;
  • об’єктивності та інформаційної достатності;
  • плановості, перспективності;
  • компетентності;
  • оптимізації;
  • системності в управлінні.

Управління навчальним закладом

  • органи колегіального управління закладом (конференція, рада школи, педагогічна рада, нарада при директорі, його заступниках);
  • адміністрація закладу (директор, його заступники);
  • органи громадського самоврядування (учнівське самоврядування, вчительське самоврядування (профспілковий комітет, методична рада), батьківське самоврядування (батьківський комітет)).

Конференція є вищим колегіальним органом громадського самоврядування закладу.

Управлінська діяльність адміністрації закладу

Управління сучасною школою є складною системою з багатьма внутрішніми взаємозв’язками. Його ефективність багато в чому залежить від правильного розподілу обов’язків в адміністрації школи, до якої належать директор та заступники.

Органи громадського самоврядування

Із метою демократизації управління, налагодження зворотного зв’язку, поточного коригування управлінських рішень у навчальному закладі діють органи громадського самоврядування учнів: учнівський комітет ліцею (класу), вчительський комітет: профспілковий, методична рада, батьківський комітет ліцею (класу), повноваження яких визначає статут закладу освіти. Вони є дієвим засобом формування громадської думки, сприяють діалогізації взаємин із адміністрацією.